Beroepsstandaard
De beroepsstandaard heeft als belangrijkste doel het bevorderen van de professionele ontwikkeling van schoolleiders en de maatschappelijke erkenning van de beroepsgroep. De beroepsstandaard beschrijft wat de beroepsgroep van schoolleiders ziet als goed schoolleiderschap.
Schoolleiders zijn van doorslaggevende invloed voor de onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling. Zij vervullen een verbindende en cruciale rol tussen leerlingen, leraren, (onderwijs-)ondersteunend personeel, schoolbestuurders en de omgeving van de school.
De beroepsstandaard beschrijft de belangrijkste leiderschapspraktijken en kwaliteiten van leidinggevenden in het primair onderwijs:
Persoonlijk Leiderschap
Naast bovenstaande vijf leiderschapspraktijken maken ook persoonlijkheidskenmerken, vaardigheden, capaciteiten en de persoonlijke ethiek van de schoolleider onderdeel uit van deĀ beroepsstandaard. Persoonlijk leiderschap heeft te maken met de identiteit van de schoolleider: wie ben en wil ik zijn. Persoonlijk leiderschap helpt de schoolleider de leiderschapspraktijken vorm te geven. Lees hier meer over in onderstaand document 'Beroepsstandaard Schoolleiders PO'.
Voor en door schoolleiders
De huidige beroepsstandaard is tot stand gekomen na een actualisatie in de periode 2018 tot en met 2020. De actualisering heeft in nauw overleg en dialoog met schoolleiders plaatsgevonden. Lees de beroepsstandaard en het verhaal achter de ontwikkeling van de nieuwe beroepsstandaard: